Tatry zachodnie 24-26.02.2017

Na początku chciałbym bardzo podziękować za wspólny wyjazd, poświęcony wysiłek i za zgranie! Dziękuję Markowi, Asi, Piotrkowi, Sylwkowi, Szymonowi, Mateuszowi, Wiktorowi, Kasi, oraz niezastąpionym dziewczynom z Krakowa, Asi i Izie. Serdecznie dziękuję też firmie SAMED za wsparcie!

Wszyscy kochamy góry… Razem z Markiem bez wysiłku szybko udało nam się zgrać wesołą ekipę górołazów z którymi już nie jeden wyjazd nabrał kolorów. Plan? Wysokie Tatry zachodnie, nocleg w Dolinie Kościeliskiej w schronisku Ornak i oczywiście duuuużo sportu połączonego z dobrą zabawą!

Dzień pierwszy- piątek. Pobudka rano o 4:00, szybkie śniadanie i jedziemy! Wszyscy gotowi, góry czekają! Około godziny 8:00 zaparkowaliśmy samochód na parkingu w Dolinie Kościeliskiej i wyruszyliśmy na szlak. Godzinę później byliśmy już w Ornaku. Przepakowanie plecaków i w drogę!

 

Pogoda była piękna a godzina późna, więc uznaliśmy że pierwszą rzeczą jaką chcemy zobaczyć na rozgrzewkę jest Smerczyński Staw. Miejsce piękne, wręcz czarodziejskie. Jezioro otoczone lasem znad którego wyłania się piękna panorama górskich szczytów. Jak zwykle-  sporo śmiechu i dobrej zabawy w śniegu

 

Dzień drugi- sobota. Kiedy Marek o godzinie 5:00 zaczął stukać nam palcem po czołach mówiąc, że już pora wstawać, słychać było tylko pomruki niewyspania. Niestety mimo niewyspania, każdy wiedział, że aby udało się zaliczyć nasz cel na ten dzień- Tomanową Przełęcz i dalej w stronę Bystrej i Błyszcza- trzeba było wstać przed świtem. Śniegu po kolana, a czasami po pas, co znacznie utrudniało wędrówkę. Po kilku godzinach udało nam się dojść na przełęcz, z czego jestem bardzo zadowolony. Niestety pogoda jak to zwykle w Tatrach, lubi płatać figle… Tak było i tym razem. Wiatr na grani wiejący z prędkością ponad 100 km/h połączony z silnym mrozem uniemożliwił nam dalszą wędrówkę, więc zarządziliśmy odwrót i nie do końca zaspokojeni wróciliśmy spokojnie do schroniska. Każdy ucieszył się na myśl o ciepłej zupce, kromeczce chleba ze swojskim smalcem, a nawet szarlotce zrobionej przez Asię (i oczywiście wniesioną przeze mnie na górę 😉 ) Po obiedzie część ekipy suszyła ubrania i buty, a część wyruszyła dalej w stronę pobliskiego szczytu Ornak. Podejście choć nie ambitne wymagało dużo wysiłku ponieważ było dość stromo i razem doszliśmy do wniosku, że było by nie możliwe bez asekuracji w postaci raków i czekanów. Widok, który czekał na nas na górze był niesamowity- okienko pogodowe czyli dużo słońca i mało wiatru. Opłacało się wylać trochę potu!

 

Dzień trzeci- niedziela. Pogoda nie pozwoliła nam za bardzo wybierać w kierunkach wędrówek, więc postanowiliśmy powtórzyć wczorajsze wyjście, jednak z większością ekipy. Tym razem chcieliśmy być na szczycie Ornak już o wschodzie słońca, więc wyszliśmy o godzinie 5:00 ze schroniska. Długie podejście pod szczyt dało nam się we znaki jednak zdobyliśmy cel! Młode słońce na szczycie ponad 1900m n.p.m. Było majestatycznie! Kilka zdjęć i wracamy, pora wracać do domu.

 

Podsumowując wyjazd – było świetnie! Kolejne piękne wspomnienia z polskich gór. Jeszcze raz dziękuję wszystkim. Widzimy się już wkrótce! Pamiętajcie… Bo ruch to zdrowie! A jakie są zdrowotne korzyści wyjazdów w góry?

Gdy znajdujemy się powyżej 1000 m n.p.m. organizm produkuje więcej czerwonych krwinek, rozszerzone naczynia przyspieszają transport tlenu i składników odżywczych, poprawia się samopoczucie i kondycja. Ale aktywny wypoczynek w górach przynosi też inne korzyści.

Góry działają kojąco na organizm: dotleniają, wyciszają i odstresowują. Skupienie, jakiego wymaga wędrówka po trudniejszym szlaku bez wątpienia jest metodą na zapomnienie o zostawionych w domu problemach. Dla lubiących aktywny wypoczynek, trekking po górach jest doskonałym pomysłem treningowym – regularne wędrówki wpływają na poprawę kondycji i wytrzymałości organizmu.

Wędrówka po górach jest nie tylko wyzwaniem dla ciała, ale także sprawdzianem umiejętności organizacyjnych i radzenia sobie w niecodziennych sytuacjach. W kontakcie z naturą i zmiennymi warunkami atmosferycznymi lepiej poznasz swoje słabości i zalety. Dowiesz się, czy potrafisz zachować spokój, kiedy na przykład niespodziewanie nadciągnie burza i jak radzisz sobie sytuacjami stresowymi.